Indsamle viden om nye markeder og kundegrupper
Afdække behov hos kunden
Indsamle viden fra salgsarbejdet til gruppering af kunder i forhold til lønsomhed
Afdække kundernes præferencestruktur og købsadfærd, fx gennem markedsundersøgelser
Udvikle og vedligeholde kontakter til kunder gennem relations- og partnerskabsopbygning og -pleje, fx ved anvendelse af relationsmarkedsføring
Tilpasse produktløsninger til kundernes behov via kommunikation med producent og kunde
Udføre opgaver ud fra virksomhedens servicekoncepter
Forhandle priser og betingelser på et produkt/en produktgruppe/en serviceydelse
Arbejde med strategisk salg (på baggrund af kundernes præferencestruktur, købsadfærd og systemløsninger)
Foretage salg af målrettede løsninger til erkendte og ikke erkendte behov
Opdatere kundedatabaser
Sikre flow af informationer i relation til egen funktion og relevante interessenter
Analysere og vurdere virksomhedens samarbejdsrelationer i forhold til valg af kunder
Udtrække og overvåge salgs- og resultatmål
Håndtere genbestillinger fra kunder
Foretage budgetlægning og budgetopfølgning på varegrupper ved tilrettelæggelse og gennemførelse af salg
Foretage budgetlægning, budgetopfølgning fordelt på varegrupper og på den enkelte detaillist
Kalkulere priser i forhold til løsninger, der indbefatter flere produkter, produktgrupper eller services