Forhandle priser og betingelser på et produkt/en produktgruppe
Tilpasse sin kommunikation til leverandørers kulturbaggrund og forventninger til samarbejdet
Udvikle og vedligeholde relationer til leverandører, herunder partnerskabsopbygning og -pleje
Udvikle og vedligeholde sortimentssammensætning/produktportefølje
Planlægge indkøbet under hensyntagen til CSR og ansvarlig leverandørstyring
Analysere og vurdere virksomhedens rolle og muligheder i værdikæden i forhold til værdiskabelse
Vedligeholde indkøbssystemer
Vedligeholde data om varer og leverandører
Opdatere priser og informationer om produkter i fælles it-system
Indsamle og anvende viden om pris- og kvalitetsudvikling på produkter/produktgrupper
Udtrække og overvåge indkøbs- og resultatmål
Identificere og beregne indkøbsomkostninger
Foretage budgetlægning, budgetopfølgning fordelt på varegrupper og på den enkelte leverandør
Foretage udregninger knyttet til dimensioneringer af leverancer