Udvikle og vedligeholde kontakter til kunder gennem relations- og partnerskabsopbygning og -pleje, fx ved anvendelse af relations-markedsføring
Tilpasse produktløsninger til kundernes behov via kommunikation med producent og kunde
Arbejde med strategisk salg (på baggrund af kundernes præferencestruktur, købsadfærd og systemløsninger)
Foretage salg af målrettede løsninger til erkendte og ikke erkendte behov
Rådgive og give support i forbindelse salg af produkter og løsninger
Rådgive og indgå i samarbejde med kunden omkring markedsføring af produkter eller løsninger
Arbejde med systematisk indsamling af viden om kunder, fx ved med anvendelse af CRM
Analysere og vurdere virksomhedens samarbejdsrelationer i forhold til valg af kunder
Udtrække og overvåge salgs- og resultatmål
Håndtere genbestillinger fra kunder
Foretage budgetlægning og budgetopfølgning på varegrupper ved tilrettelæggelse og gennemførelse af salg
Kalkulere priser i forhold til løsninger, der indbefatter flere produkter, produktgrupper eller services
Udarbejde og opstille periodiske og økonomiske nøgletal, rapporter og statistikker, herunder salgsstatistik mv.